Eikö yhteiselo suju toivotusti

Onko koiran kanssa elämä muuttunut hankalaksi tai jopa ylitsepääsemättömän vaikeaksi. Ehkä olet jo luopunut toivosta, kun mikään netistä selattu neuvo ei toimi ja ohjeet ovat ristiriitaisia. Ihmisten mielipiteet ja ohjeet jakautuu moniin eri vaihtoehtoihin, kuten koirakirjoissakin ja koeta nyt sieltä sitten poimia oikea. Ei ole kyse vain oikean keinon löytämisestä, koska välttämättä yksi keino ei yksinään auta. Jokaisen keinon erillinen käyttö ja siihen keinoon siedätys on huono asia. Pitää tietää mitä, miten, milloin ja missä määrin tehdään sekä millä keinoilla.

Se on hyvin yleistä, että omistaja ei ole edes ensimmäistä kertaa ongelmakoirakouluttajan asiakkaana. Toivottavasti minun asiakkaat ovat viimeistä.

Olet jo ehkä itse mahdollisesti kokeillut tiettyä tai tiettyjä koulukuntia. tuloksetta. Tiedostat jo, ettei namit+muut palkat ole tuoneet ratkaisua, eikä tuo. Sama juttu ns. PEVI-tyylisuunnan keinojen kanssa. Silloin omistaja joutuu väkisinkin pohtimaan, että eikö mikään enää pelasta tilannetta. Ei ole niin hankalaa tilannetta olemassa, etteikö sitä jotenkin saisi hallintaan, jos halua löytyy korjata asiat.

Mitäkö tyylisuuntaa itse edustan? Edustan ongelmanratkaisutaito tyylisuuntaa…En lähde toteuttamaan jotain tiettyä kaavamaista, koska sellaiseen ”kompastuu” alta aikayksikön. Yritän tarjoilla monipuolisia keinoja ja käytännönläheisyyttä sekä YHTÄ KÄYNTIÄ. Pelottavan usein olen kuullut asiakkaan sanovan, että edellinen kouluttaja sanoi, ettei osaa auttaa. Käsittääkseni ongelmakoirakouluttajan ei tulisi koskaan noin sanoa tai kaupata loputtomasti namitustunteja. Silloin ei olla enää ongelmakoirakouluttajia, silloin pitäisi olla pentutunteja valmentamassa.

Joskus tilanne on jo siinä pisteessä, että mietitään pitääkö koirasta luopua vai jopa lopettaa. Muuttoakin joskus mietitään koiralle sopivampaan ympäristöön.

KOTIONGELMAT: Koti on ehkä tuhottu, koira teljetty päiväksi yhteen huoneeseen, joku tila ”aidattu”, matot rullattu, naapurit valittaa huutavasta koirasta ja valituksia satelee. Ei kuulosta mukavalta, mutta aika monelle arkipäivää. Myös minulle, kun yritän parantaa omistajien elämää, ettei niin olisi. Tunnen kuvion, koska otan itse kodinvaihtajia joskus vastaan ja kotikoulutuskoiria, joiden kanssa joutuu olemaan tarkkana.

REMMIRÄHJÄYS: Remmirähjääminen on se Suomen yleisin ongelma ja syitä siihen on erilaisia. Pelko, isännän puolustaminen, innokkuus yms. montakin syytä voi olla saman koiran remmirähjäykseen. Ongelma on näkyvä, kuuluva ja siksi ”kiusallinen” ihmisten ilmoilla kulkiessa. Omistajaa usein myös nolottaa oman koiran käytös, ja mietitään mitä muut ajattelee koirasta. Omistaja tuntee usein epäonnistuneensa kasvatuksessa…No joskus tuon remmirähjäyksen synty on kuin veteen piirretty viiva. Jotkut koirat on vain rähjäykseen taipuvaisia ja pitää olla tosi tarkkana ettei koira lähde kehittymään väärään suuntaan. Onneksi ongelma on yleensä helppo saada pois, ja ei-toivotun käytöksen passivointi tuo näkyviä tuloksia heti tai ainakin nopeasti. Tilanteet vaan pitää esitellä koiralle oikein ja käyttää oikeita metodeita. Teen tätä samaa ”esittelyä” koirille kotikoulutuksissa ja kodinvaihtajilla.

Talutan itse koulutuksissa koiraa, koska haluan näyttää omistajille miten koiran saisi ohittamaan hiljaa. Usein omistajat haluaa nähdä, että se hiljaa kulkeminen on edes mahdollista. Usko on jo täysin mennyt eli on tarkoitus myös pönkittää omistajien uskoa onnistumisen mahdollisuuteen. Useat kouluttajat ei suostu koskemaan koiran hihnaan, vaan jakelee neuvoja mitkä voi googlatakin. Koirasta muodostuu realistinen kuva, kun kouluttaja itse kokeilee.