Eroahdistus

Eroahdistus ongelmana on monimutkaisempi, kuin monet muut, koska ei olla itse paikalla korjaamassa ongelmaa. Syitä on monia ja siksi on erittäin tärkeää, ettei niitä ongelmia alkaisi itse korjailemaan, koska usein tilanne pahenee tai pysyy ennallaan. Mitä kauemmin ongelma on olemassa, sitä vahvemmaksi väärä toimintamalli muodostuu ja korjaaminen vaikeampaa. Tämä on psykologinen ongelma ja siksi koulutuskokonaisuus tulisi miettiä huolella. Mietitään miten ongelmat saadaan pois, ja mistä ne juontaa juurensa. Syitä eroahdistukseeen voi olla useita, eikä aina syytä saada selville, mutta yleensä saadaan.

Syyn selvittäminen vaatii tilannetajua ja koiranlukutaitoa. Kartoitetaan koiran sen hetkistä elämää kokonaisuudessaan ja lähihistoriaa sekä mahdollisesti aiempaa elämää, jos kodinvaihtaja.

Eroahdistus terminä on vähän ”harhaanjohtava”. Eroahdistusta ei ole mm.asunnon tuhoaminen, jos koiralla on tylsää, toiminnan ja virikkeiden puutetta. Se miksi koira tuhoaa asuntoa on oleellista, mutta lopputulos on aika sama. Tuhoutunut asunto tai häätö uhkaa. Korjausmetodeihin syyt vaikuttaa ja ongelma pitää ”purkaa” ja kasata uusi toimintamalli.

Asiat saadaan yleensä kuntoon älykkäällä koulutuksella ja koiran+omistajan suhteen balanssiin laitolla. Läheisriippuvuus on yksi iso ongelma usein, koska koira on ”hitsautunut” omistajaan kiinni liiaksi syystä tai toisesta. Koirasta ei ole kasvanut itsenäistä vaan elämä pyörii liiaksi omistajan ympärillä. Koira voi olla luonteeltaan sellainen ”läheisriippuvainen” tai omistaja on tehnyt paljon kaikkea koiran kanssa ja koira odottaa saavansa sitä koko ajan. Koira saattaa alkaa osoittamaan mieltään ja tässäkin on syytä miettiä oikeat metodit miten koiralle ilmaistaan, ettei noin toimita. Ei-toivotun yksinolo käyttäytymisen aiheuttajana voi toimia erittäin pienikin asia, joka ei käy edes mielessä, että se on syy tai ainakin yksi ”eroahdistusta” ylläpitävä tekijä.

Koira tietää jo etukäteen, milloin se jää yksin kotiin. Se osaa ennakoida omistajan toimista, mikä ennakoi heidän poistumistaan. Se on siis ehdollistunut näkemäänsä ja jopa kuulemaansa. Koira saattaa hermostua vasta, kun ulko-ovi sulkeutuu ja koira huomaa olevansa yksin. Se purkaa tunteitaan haukkumalla, ulvomalla, tuhoamalla tavaroita, hyppimällä ovea vasten tai ravaamalla ikkunaan. Koiralta saattaa tulla myös ”hätäpissat” tai jopa maha mennä sekaisin päivän aikana.

Koiran hermostuneisuuden tunnusmerkkejä on mm. vapina, läähätys, pyöriminen, ulos tunkeminen, kuolaus, ulina ja ylikierroksilla käynti yms.