Miespelko

Miespelko on hyvinkin yleinen ongelma koiralla. Syitä miespelkoon voi olla useita, mutta ne on korjattavissa. Pitää vain tietää, miten ongelmaa lähestytään ja millä keinoin. Liika varovaisuus on usein myrkkyä, koska koira ehtii tehdä oman tulkinnan tilanteesta. Turhat lässytykset ja varovaiset lähestymiset, näyttää koiran silmissä erittäin hämärältä touhulta. Tämä on se moka minkä n.95% omistajista tekee.

Mieskouluttajana näen, koiran aidot reaktiot miehiä kohtaan, naiskouluttajat ei tätä pääse näkemään. LUOTETTAVAN arvioinnin tekeminen, on tällöin mahdotonta. Spekulointi vs. aitous! Valitsen jälkimmäisen!

Välillä koirat ottaa minut paremmin vastaan, kun muut miehet. Välillä taas se pahin puoli tulee esiin, kun sisään tuleekin itsevarma kaveri, jota koira ei osaa lukea ilmeettömyyden vuoksi.

Olen omistanut kymmeniä miehiä pelkääviä koiria, joille olen ollut ”punainen vaate”, mutta elettyään miehen kanssa pelko on kadonnut. Siksi tiedänkin, että miten näitä miehiä pelkääviä koiria tulee käsitellä. Lisäksi olen asunut, asiakkaiden miehiä pelkäävien koirien kanssa ongelmitta. Kun osaa olla tekemättä ongelmia, silloin osaan neuvoa siinä muitakin.

Asiakaskäynnillä on tärkeää nähdä, että mikä on se AITO reaktio. Kouluttajana osaan tulkita syitä, mikä laukaisee koiran käytöksen ja miten tätä vältetään. Osaan neuvoa, miten tätä ongelmaa voi korjailla.

Ensireaktio minusta on usein negatiivinen. Koira voittaa kuitenkin pelon lopulta. Huomaa, ettei tässä ollutkaan hätää. Pelottava mies, ei ollutkaan niin paha. Tässähän jäätiin henkiin! Sama kuvio on minulla koirien kesken, kun tulee koiria pelkäävä koira. Pelko katoaa kokemuksien ja luoton syntymisen jälkeen. Se on se tilannetajun syntyminen, kuten on mm. remmiräyhienkin kohdalla. Siedätys on lähes kaikkeen se paras metodi, kunhan se tehdään oikein.