Kouluttajien opettamat yleiset virheet

Seuraavat asiat on vain minun mielipiteitäni, mutta perustuu yli 200 kotioloissa omistettuun kodinvaihtajaan ja 4000 nähtyyn asiakkaaseen. Korjailen jatkuvalla syötöllä, näitä toinen toistaan uskomattomampia uskomuksia. Joukossa usein koiria, joiden kohdalla tehty jopa kaikki seuraavat virheet.

1. REMMIRÄYHÄ TAPAUKSISSA POISKÄÄNTYMINEN TAI ISO VÄISTÄMINEN. Vain hätätapauksissa nuo kannattaa tehdä, jos ei voi millään ohittaa. *Koirasta tulee pakenemalla pelkääjä, väistäjä, omistajan tai itsensä puolustaja. Ehkä kaikkea em. Koiralle ei koskaan kehity tilannetajua, jos se pidetään pimennossa.

2. NAMITUS REMMIRÄYHIEN TAI MUIDEN ONGELMIEN YHTEYDESSÄ. *Jos koira kykenee ohittamaan namilla niin se kykenee siihen ilmankin. Koira kiristää, jos en saa namia niin huudan. <–Tuollaista kiristämistä harrastin lapsena oman äitini kohdalla. 😀 Ongelmia on usein turha namitus, vääräaikainen palkkaus ja liian helpolla saatavat palkat. Joku kouluttaja netissä joskus sanoi, ettei ole nähnyt koiraa, jota ei voisi namittaa. TOTTA!! Eri asia onko se järkevää.

3. KOIRAKOULUT USEIN KIELTÄÄ EI SANAN. On lähinnä kirosana siellä. * ”EI” sana on yleinen passivointisana, jolla ei tarvitse oppiakaan mitään, vaan lopettaa väärän käytösmallin toteuttaminen.

4. KOIRAKOULUISSA USEIN TYRMÄTÄÄN ”LAUMATEORIA”.  * Ymmärrän, että ei tuota ymmärrä, kun ”koiraopit” on haettu ”koulunpenkiltä” joltain kukkahattutädiltä, joka ei itsekään osaa (anteeksi, mutta näin se vaan on). Minun maailmassa näkyy laumakäytös hyvinkin, jos siihen ei usko, ei voi pärjätä. Kaikkien rotujen ja yksilöiden kohdalla se ei tietysti yhtä selvästi näy.

5. SELÄN KÄÄNTÄMINEN KOIRALLE. *Esim. kotiin tullessa, jos koira hyppii, näykkii, haukkuu yms. Se voi toimia, mutta se auttaa ”piakkoin” tai ei ollenkaan. Koira aktivoituu ja omistaja passivoituu, kun tarvisi aktivoitua itsekin ja vastata koiran väärään käytösmalliin, eikä hiljaa hyväksyä sitä. Selän kääntämällä, otat itsellesi altavastaajan roolin. Ikinä ei kannata olla muutamaa kertaa enempää ”huomioimatta” koiran ei-toivottua käytöstä, koska käytösmalli vahvistuu.

BONUKSENA:

6. Väärät ulkoilutus varusteet. Joko valitaan väärin tai jätetään valitsematta.

7. Auktoriteetin merkityksen vähättely ja sen opetuksen puute…Vaikea opettaa, jos sitä ei löydy, eikä tiedä mitä se tarkoittaa.